Työnantaja, minkä arvosanan antaisit työntekijöillesi?

Tänä aamuna katsoin aamutv:tä ja siellä, tietysti karmaiseviin siivousalan työntekijöiden hyväksikäyttöuutisiin liittyen, tehtiin pikagallup, jossa kysyttiin ihmisiltä ”Minkä arvosanan antaisin työnantajallesi?”. Tärkeä kysymys minun mielestäni, koska olen itse työnantaja. Puhdas Ilo Oy on aina ollut työnantajana vastuullinen, olemme aina hoitaneet kaikki velvoitteemme, palkat on maksettu ajallaan ja ne on maksettu oikein. Ja jos onkin ollut virheitä, ne on korjattu. Me käytämme myös työnantajan oikeuksia, joista harvoin puhutaan ja joskus ne oikeasti saattavat tulla yllätyksenä työntekijällekin, että työnantajalla on myös oikeuksia. Työntekijöiden oikeudet ovat paljon useammin esillä ja hyvä niin, koska ne ovat tärkeitä ja jokaisen tulisi ne tietää, koska se on yksi keino saada esille epäkohtia työnantajavelvoitteiden rikkomisesta. Työntekijät ovat ihan OIKEASTI meidän tärkein voimavaramme ja teemme kaikkemme sen eteen, että työntekijämme voivat hyvin ja työn tekeminen on mahdollisimman helppoa ja mukavaa.

Jäin aamulla miettimään, että onkohan koskaan tehty pikagallupia, jossa olisi kysytty työnantajilta arvosanaa työntekijöille? Se olisi myös mielenkiintoista. Minulla ei nimittäin mene päivääkään, etten jossain vaiheessa miettisi, että kyllä meillä on ihan mahtavan upeita huipputyyppejä töissä. Ja haluaisin siitä kertoa muillekin ja sen nyt teenkin.

Meidän työntekijämme saavat minulta arvosanaksi 10+. Työntekijämme on vastuullisia, kaikki tulevat töihin/menevät asiakkaalle sovittuna aikana. Ja jos jotain sattuu, että myöhästyy sovitusta ajasta, he ilmoittavat meille tai asiakkaalle tästä myöhästymisestä. Meidän työntekijämme ottavat vastuun myös asiakkaista, he kertovat meille asiakkaan tilanteesta ja toiveista ja yhdessä ratkaistaan mahdollisia ongelmia. Työntekijämme ovat sitoutuneita, suurin osa on ollut meillä töissä jo useamman vuoden. Ja kesätyöntekijöistäkin iso osa palaa meille seuraavanakin kesänä. Meidän työntekijämme ovat positiivisia ja iloisia ihmisiä, toki jokaiselle joskus sattuu huono päivä, jolloin ei ihan niin paljon hymyilytä. Positiivisuus näkyy siinäkin, että kun on jotain epäkohtia, niistä puhutaan ja keskustellaan hakien ratkaisua ja tuodaan omia ehdotuksia tilanteeseen. Meidän työntekijämme tekevät aina parhaansa ja he haluavat palvella asiakasta hyvin. Ainahan se ei onnistu ja usein syy on työjärjestelyissä tai aikataulupaineissa, mutta niissäkin tilanteissa aina saadaan asiat ratkaistua. Meidän työntekijämme arvostavat meitä työnantajana ja sanovat sen meille. He näkevät ja ymmärtävät meidän tekevän kaikkemme sen eteen, että heillä olisi hyvä tehdä työtä, koska vain niin meillä on tyytyväisiä asiakkaita. Meidän työntekijämme arvostavat itse työtään ja ovat ylpeitä työstään. He kokevat työnsä merkitykselliseksi, koska puhtaus on tärkeintä ihmisen hyvinvoinnille. Meidän työntekijämme tekevät työnsä hyvin, jos he eivät jotain osaa, he kysyvät ja pyytävät neuvoa ja apua. Meidän työntekijämme noudattavat annettuja ohjeita ja jos niissä on epäselvää, he kysyvät. Meidän työntekijämme osaavat myös itse ratkaista ongelmia työkohteilla oman ammattitaitonsa ja kokemuksensa perusteella.

Kokonaislopputulema on, että meillä asiat sujuvat, koska työntekijät ja työnantaja ovat ”samalla puolella” ja yhteisellä asialla, meillä on samat arvot. Kaikki lähtee perusluottamuksesta siihen, että työnantaja hoitaa hommansa ja työntekijät hoitavat omat hommansa. Tästä syntyy turvallisuuden tunne, joka mahdollistaa sujuvan ja toimivan yhteistyön. Perusluottamus ja turvallisuus. Työnantaja muista nämä.

– Eeva-Leena –