Valitettavasti pölyhuiskamme on kaatunut ja tämä aiheuttaa häiriötä palveluumme.
Varmaan kaikille meille on tuttua, että joku tietotekninen järjestelmä tai palvelu on kaatunut tai siellä on häiriöitä. Palvelun tai järjestelmän käyttö on hidastunut huoltotöiden vuoksi tai syystä tai toisesta järjestelmän käytössä on katkoja. Usein mietin kuinkahan paljon nämä aiheuttavat ylimääräisiä kuluja yrityksissä. Meillä ainakin tämä näkyy töiden järjestelyn hidastumisena tai jopa suoranaisina epäonnistumisina työssä, kun tieto ei ole siirtynyt tai kulkenut tai integraatio on kesken tms. Kuten varmaan nyt jo huomaat, en ole kovin atk-orientoitunut persoona. Kaikki on kuitenkin hyvin niin kauan kuin kaikki toimii minunkin mielestäni. En oikeasti enää halua hakata laskuja taltalla kivitauluun, vaikka usein niin sanonkin.
Me Puhtaassa Ilossa toimimme alalla, jolla varmasti keskimääräistä herkemmin annetaan palautetta palvelustamme, sen onnistumisesta tai epäonnistumisesta. Ja useimmiten ihan syystä, molempia palautteita. Olemme määritelleet yhdeksi arvoksemme ”haluamme oppia” ja tämä nimenomaan tarkoittaa sitä, että haluamme palautetta asiakkailtamme ja haluamme oppia niistä. Tämä on meille tärkeää, kannustamme kaikkia myös kertomaan epäonnistumisista ja omista mokista, koska niiden kautta voimme oppia ja kehittää omaa toimintaamme.
Usein, kun toiminnassamme on joku häiriö tai olemme tehneet jonkun virheen ja siitä on aiheutunut asiakkaalle haittaa tai vahinkoa niin me erittäin mielellämme myös korvaamme aiheutuneen haitan. Tai ainakin me lupaamme korjata omaa toimintaamme niin, että tämä epäonnistuminen ei enää toistu. Mutta kuinka on tietoteknisten palveluiden tai erilaisten järjestelmien kohdalla? Minulle ei ainakaan koskaan ole sanottu, että me korvaamme aiheuttamamme vahingon tai haitan. Vaikka järjestelmiin liittyvät vahingot tai haitat saattavat jopa vahingoittaa pahimmassa tapauksessa yrityksemme mainetta, jos esimerkiksi joku tieto katoaa bittiavaruuteen. Nämä huoltokatot tai järjestelmien kaatumiset tai hidastumiset kuuluvat vaan meidän elämäämme, vaikka se vähän epäreilulta tuntuukin.
Mitenkähän meidän asiakkaamme suhtautuisivat, jos ilmoittaisimme, että valitettavasti siivoojamme pölyhuiska oli kaatunut ja siksi hän ei pystynyt ottamaan pölyjä ikkunapuitteen yläreunasta. Pahoittelemme tapahtunutta, korjaamme ongelman mahdollisimman pian😉
Kevätyrittäjä (huom. ei kuitenkaan kevyt yrittäjä) Eeva-Leena
