C-Lean®, clean vai lean?

Olemme siirtäneet Elapesun eli pesulamme uuteen osoitteeseen Wahlforssinkadulle. Aivan mahtavaa, että saamme yrityksemme kaikki toiminnot saman katon alle. Mitä se vaikuttaa yrityksemme toimintaan? Ehkä henkilöstömme yhteenkuuluvuuden tunne ja me henki paranee entisestään, todennäköisesti palvelukonseptimme tulee konkreettisemmaksi kaikille yrityksessämme työskenteleville ja myös asiakkaillemme. Ja mikä on IHAN varmaan palveluprosessimme paranevat ja se, jos mikä tulee näkymään asiakkaille.

Yrityksemme yksi kantavista ajatuksista on meillä molemmilla yrittäjillä ollut alusta lähtien Lean – ajattelu. Olemme ymmärtäneet sen syvälliseksi johtamisajatteluksi ja -tavaksi, emme vain varastojen tai tavaroiden järjestykseksi. Haluamme, että meidän yrityksessä toiminnot ovat selkeitä, yksinkertaisia ja helppoja. Sen lisäksi ymmärrämme, että Lean tarkoittaa koko yrityksen toimintakulttuurin avoimuutta ja läpinäkyvyyttä ja sitä, että koko henkilöstö pääsee mukaan kehittämään ja vaikuttamaan omaan työhönsä. Näin olemme pyrkineet toimimaankin, olemme yhden vuoden aikana koko henkilöstön kanssa yhteistyössä mm. kuvanneet meidän prosessit ja luoneet meille johtamisjärjestelmän, kaiken muun normaalin työtoiminnan sisällä tapahtuvan kehittämisen lisäksi. Yrityksemme johto on arjessa vahvasti mukana ja sillä tavalla suora yhteys työntekijöiden ja johdon välillä on luonteva ja avoin. Minusta meillä on hyvät lähtökohdat toteuttaa Lean – ajattelua kaikessa toiminnassamme.  Mutta, matka on pitkä, askel kerrallaan kuljetttava.

Tässä pesulan muutostilanteessa on ollut luontevaa alkaa miettiä pesulan toimintaa aivan uudella tavalla. Pesulan jo meille siirtyessä 2016 tammikuussa, tiesimme, että tilojen muutos on tulossa, mutta aikataulu oli silloin vielä arvoitus. Muutos lähti liikkeelle kuitenkin arvioitua nopeammin, noin vuosi sitten. Siitä alkoi pitkä prosessi, jossa on ollut monta vaihetta, välillä vauhtia ja vaarallisia tilanteitakin. Osa siitä, mitä kaikkea vuodessa on tehty sen eteen, että pesulamme toiminta jatkuu, on jo unohtunutkin.

Ensin linjasimme yrityksemme strategian uudelleen: jatketaanko pesulan kanssa vai ilman pesulaa? Vaihtelun vähentämiseksi palvelukonsepti on pitänyt saada kuntoon, palvelupaketit on muotoiltu ja hiottu toimiviksi, on selvitetty asiakkaiden mielipidettä pesulan palvelujen tarpeesta ja sijainnista, on kuvattu pesulan palveluprosessi, etsitty ja löydetty tiloja, neuvoteltu hinnoista yhden ja toisen yhteistyökumppanin kanssa, mietitty asiakkaiden kulkureittejä ja siinä sivussa korjattu joka ikistä konetta ja hankittu uusia ja käytettyjä koneita, kilpailutettu urakoitsijoita, etsitty uusiakin yhteistyökumppaneita ja tehty lay out – suunnitelmia (todellakin useita), suunniteltu ja toteutettu markkinointia ja viestintää useissa eri kanavissa useaan eri otteeseen, kuvattu uuden pesulan prosessia, mietitty mahdollisia ongelmia, tehty riskianalyysejä, palkattu uusia työntekijöitä, suunniteltu avajaisia ja kutsuttu ihmisiä avajaisiin, tilattu kakkua ja nyt viimeisimmäksi purettu seiniä ja ovia ja siirretty tuhansia kiloja tavaraa paikasta toiseen ja laitettu niitä vielä paikalleen. Eli ihan normaalia yrityksen arkea;) eikö?

Kaikkein haasteellisin ja vaikein ja siksi mielenkiintoisin vaihe tässä koko prosessissa on ollut uuden pesulamme toiminnan ja prosessien suunnittelu. Miksi haasteellisin ja vaikein? Siksi, että aina uuden edessä joutuu luopumaan jostain vanhasta. Uuden oppiminen ei ole helppoa. Mekin useaan otteeseen pohdimme palavereissamme, että mikä tässä voi mennä vikaan ja miksi toiminta uudella tavalla ei onnistuisi. Yritimme löytää syitä siihen, että toimintaa ei voisi muuttaa, ainakaan kovin radikaalisti. Kaikkein suurin muutos tapahtuu kuitenkin aina omassa päässämme. Kun siellä hyväksyy uuden ja antaa sille mahdollisuuden, se kantaa ja luo uutta.

Uuden pesulamme toimintaa on mietitty Lean – ajattelun kautta, halusimme tehdä prosessin rajallisissa tiloissa mahdollisimman tehokkaaksi, sujuvaksi ja toimivaksi, hukkaa ja joutokäyntiä vähentäen. Jo pelkästään se, että toiminnot saadaan yhteen tilaan, vähentää tietysti entisen kahden tilan välillä tapahtuneen toiminnan aiheuttamaa hukkaa radikaalisti. Suorastaan romahduttaa hukan määrän yrityksessämme. Kun suunnittelemme pyykkikilojemme kulkua pesulassamme, alkaa hahmottua se missä kohdissa prosessia tuotamme arvoa asiakkaalle ja missä kohdissa syntyy eniten pullonkauloja ja hukkaa. Tarkastelemalla mm. pyykkierien uudessa valossa ja systematisoimalla niiden kokoamisen, vähennämme prosessia sekoittavaa vaihtelua ja takaamme asiakkaillemme hyvän laadun, toiminnan kannattavuuden kehittymistä unohtamatta. Tämä on varmasti kaikissa isoissa pesuloissa normaalia toimintaa, mutta ei välttämättä meille pienille erityisesti asiakkaan palvelemiseen panostaville yrityksille. Meidän on nyt opeteltava uutta ja annettava muutokselle ja kasvulle mahdollisuus. Tästä syystä vastaankin itse otsikkoni kysymykseen C-Lean®, clean vai lean? Molemmat sekä puhdas = clean, että lean, ainakin meillä Puhtaassa Ilossa, tämän kertoo tavaramerkkimmekin C-Lean®.

-Eeva-Leena